top of page
Zoeken

Boerin Wendy van Oirschot: ‘Ik wil laten zien dat wij met onze tijd meegaan’

‘Ik kom niet van de boerderij en voor mijn schoonouders was het dan ook even wennen toen hun zoon Frens met een meisje ‘uit de burgerij’ thuiskwam. Toen ik hem op mijn negentiende leerde kennen, zat hij met zijn ouders al in een maatschap. Hij had de keuze gemaakt om boer te worden maar voor mij was dat geen enkel probleem. Het voelde meteen heel natuurlijk om mee te helpen met het melken van de koeien, al heb ik een andere achtergrond. Ik heb jarenlang in de modebranche gewerkt, maar ik heb ook hart voor het boerenbedrijf, daar krijg ik energie van. Het geeft mij een gevoel van vrijheid.


In 2008 kwamen Frens en ik aan het roer van de boerderij te staan, als vijfde generatie. Zijn ouders hielden koeien en varkens, maar wij hebben allebei geen feeling met varkens dus verkochten wij de varkensrechten en kochten extra koeienrechten zodat onze veestapel met koeien kon groeien. Wij wilden het familiebedrijf dolgraag voortzetten maar dat bleek niet gemakkelijk. Mijn man en ik werkten op het laatst beiden drie dagen per week buitenshuis naast het werk op de boerderij en door zakelijke tegenslag belandden we in een moeilijke tijd. Er moest iets gebeuren anders zouden wij moeten stoppen.



Kansen De boerderij runnen, was nog steeds onze droom. Stoppen wilden wij niet, dus zijn wij andere mogelijkheden gaan onderzoeken. Allerlei plannen passeerden de revue, van een kampeerboerderij tot een stalling voor campers. Ook het houden van waterbuffels was zo’n idee. Dat was compleet nieuw voor ons maar wij zagen kansen. Waterbuffels zijn relaxt, geven meer melk en eten minder dan koeien. Bovendien zijn ze van nature sterk en gezond. Dus hebben ze geen antibiotica nodig. Het duurzame aspect sprak ons aan en wij besloten om ons er verder in te gaan verdiepen.

‘Ik krijg energie van het runnen van ons boerenbedrijf’

Dat viel nog niet mee, wij hebben echt alles zelf moeten uitzoeken. Andere waterbuffelboeren waren niet echt scheutig met het delen van kennis en informatie. Uiteindelijk konden wij bij twee boerderijen gaan kijken. Toen wij drie jaar geleden de kans kregen om een veestapel van dertig waterbuffels in Tsjechië te kopen en kort daarna honderddertig waterbuffels in Schotland besloten wij de stap te wagen. Dat betekende dus stoppen met het houden van koeien, een flinke overstap. Zo moesten wij op zoek naar een afnemer voor de buffelmelk. Wij sloten een vijfjarig contract met een afnemer die twee keer per week onze melk in bulkhoeveelheden ophaalt. Ook hebben wij geïnvesteerd in twee melkrobots. Wij leerden ook dat waterbuffels enorm eigenwijs zijn. Dat vergde het nodige aanpassingsvermogen van ons, wij moesten de tijd nemen om ze te leren kennen.


Mond-tot-mondreclame Het was een razend spannend avontuur en wij hebben flink wat risico genomen, maar inmiddels hebben wij onze draai helemaal gevonden in D’n Buff waterbuffelboerderij. Via mond-tot-mondreclame groeit ons klantenbestand steeds verder. Inmiddels verkopen wij mozzarella, buffaletta, ricotta, burrata, yoghurt, vla, karnemelk, ijs, worstenbroodjes, vlees, hamburgers, ringworstjes, bitterballen, kroketten en harde kaas. Daarnaast leveren wij kleinere hoeveelheden melk aan restaurants en ijssalons in de buurt. In onze boerderijwinkel, open op vrijdag, verkoop ik ons assortiment en op het erf staat een boerderijautomaat met onze verse producten. Wij ontvangen ook scholieren, business clubs en andere groepen voor excursies en wij willen onze excursieruimte ook gaan aanbieden als vergaderruimte. Zo ontstaan er steeds nieuwe mogelijkheden.

De agrarische wereld is traditioneel ingesteld. Ik wil laten zien dat een boerenbedrijf ook modern kan zijn. Wij gaan met onze tijd mee, willen ons bedrijf verder ontwikkelen en de mensen laten kennismaken met wat wij doen. Dat zie ik als mijn missie. Ik maak altijd tijd voor een praatje en leg graag uit waarmee wij bezig zijn. Dat kost veel tijd maar dat heb ik er graag voor over. Het levert ook veel positieve reacties op. Ik vind het mooi om te zien dat ons enthousiasme aanstekelijk werkt bij afnemers en klanten, dus ik denk dat wij goed op weg zijn.’



 

Wie is Wendy?



Talent: Innoveren in de waterbuffelboerderij D’n Buff die zij samen met haar man Frens runt.

Blij met? Mijn man, in hem heb ik de juiste persoon gevonden om een gezin mee te stichten. 

Eet graag? Onze eigen buffelburger op een lekker afbakbroodje met truffelmayonaise, rucola, tomaat en klein beetje van onze mozzarella. 

Positieve eigenschap? Transparantie 

In mijn vrije tijd: wandel ik graag en spreek ik af met vriendinnen. 

Favoriete film/serie:  Soof, romantische films en serie met Lies Visschedijk in de hoofdrol.

Wie geeft je inspiratie? Krijg ik niet van een ander. Ik haal inspiratie uit mezelf. Favoriete vakantiebestemming? 

Zou nog willen ontmoeten:  onderneemsters Olcay Gulsen en Mieke van Deursen, van modebedrijf Shoeby. Ik vind het knap wat zij hebben bereikt en het lijkt mij interessant om met hen te sparren en ideeën uit te wisselen.  

Trots op: wat wij doen als gezin en wie wij zijn.

Tips van Wendy:


1. Wees niet bang om dingen te veranderen. Als iets niet werkt, gooi het dan over een andere boeg.

2. Probeer oog te hebben voor kansen die voorbijkomen.


Meer weten over Wendy? Kijk op: https://dnbuffwaterbuffelboerderij.nl/

1.816 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page