‘Als communicatieadviseur heb ik gewerkt voor veel organisaties. Wat mij opviel, was dat bedrijven vooral inzetten op symptoombestrijding. Als een bedrijf meer naamsbekendheid wil genereren, versturen ze een nieuwsbrief. Dat is een middel maar dat helpt niet om je doel te bereiken als het verhaal erachter niet helder is. Ik vraag dan door en wat blijkt: vaak zeggen mensen niet wat ze bedoelen en bedoelen ze niet wat ze zeggen. De oplossing zit in met elkaar gaan praten en tot de kern komen. Dat is mijn drijfveer. Het maakt het werken en bovendien het leven leuker.
In dienst bij organisaties kon ik niet de impact maken die ik nodig vind. De processen die horen bij veranderingen in organisaties vind ik wel interessant. Ik besloot daarom om als zelfstandige aan de slag te gaan. Nu help ik organisaties om te groeien en zich te ontwikkelen in zakelijke gespreksvoering en gedragsverandering.
Beter uit je woorden komen Onder de naam Hack het Gesprek bied ik ook groepstrainingen aan. Deelnemers werken aan hun communicatievaardigheden en leren om meer te halen uit zakelijk gesprekken. Bijvoorbeeld hoe ze beter uit hun woorden kunnen komen en omgaan met dominante collega’s. Ik creëer een veilige setting en stel vragen waardoor duidelijk wordt waar mensen vastlopen tijdens een gesprek. Zo kun je ervaren en oefenen hoe een gesprek efficiënter kan. Het is inspirerend om aan zelfontwikkeling te doen en het is ook belangrijk de ander niet uit het oog te verliezen. Als je niet open staat voor je gesprekspartner blijf je tegen knelpunten aanlopen.
‘‘Ik wil een gespreksrevolutie ontketenen’
Tijdens rollenspellen ervaren de deelnemers hoe het is om in elkaars schoenen te staan. Door gedrag te spiegelen, ontstaat het besef dat onze intenties vaak anders zijn dan het gedrag dat we vertonen. Het is niet altijd eenvoudig om open te staan voor elkaar, zeker niet in tijden van drukte maar met alleen meningen uitwisselen kom je niet verder. Wanneer je het onuitgesprokene bespreekbaar maakt, ben je daarna klaar voor de volgende stap. Door de onderstroom bloot te leggen, vallen dingen vaak op hun plek. Het gesprek aangaan, zet altijd iets in werking: je eigen perspectief, dat van de ander of van allebei kan veranderen of de context kan veranderen. Je hebt altijd invloed op de ander.
Grotere plaatje Veranderingen vind ik boeiend. Ik ben nieuwsgierig en wil weten hoe dingen écht zitten. Wanneer je de context van een verhaal kent dan begrijp je het grotere plaatje, maar veranderingen brengen ook vaak onrust en onzekerheid voor medewerkers met zich mee. Dat kan leiden tot weerstand. In organisaties is vaak weinig ruimte voor die weerstand. Terwijl de groep die weerstand ervaart vaak zeer betrokken is bij de organisatie. Veranderingen erdoorheen duwen, heeft een averechts effect. Bij verandertrajecten die ik begeleid, pleit ik ervoor dat de leidinggevenden met de medewerkers in gesprek gaan op het moment dat nog niet alles is bepaald maar dat er inspraak mogelijk is bij bijvoorbeeld de drie belangrijkste veranderpunten.
Tijdens zo’n gesprek is het belangrijk om duidelijk te maken dat de huidige situatie niet fout is maar dat er perspectief wordt geboden: waar willen we als organisatie naar toe en wat is daarvoor nodig? De medewerkers kunnen hun vragen stellen. Bijvoorbeeld als het heel druk is en zij stress ervaren: waarom komt er geen capaciteitsuitbreiding, wat zit er achter die keuze? Door die vragen te bespreken, ontstaat er bewustzijn. Je ervaart dan dat bepaalde veranderingen niet over jou als medewerker gaan maar over de organisatie. Wanneer het team de gelegenheid krijgt om mee te denken, kunnen zij bijdragen aan een gezamenlijk doel. Dus het doel blijft hetzelfde maar de weg er naartoe is anders.
Goed luisteren Voorwaarde voor verandering in een organisatie is dat het hoger management en management moeten willen veranderen, anders werkt het niet. Daarna volgt de rest van het team. Je moet goed luisteren en je kwetsbaar durven opstellen. Het is ook van belang om je te realiseren dat verandering tijd kost maar ik ben ervan overtuigd dat stilstaan geen goed idee is. Door in beweging te zijn, boek je altijd winst. Wat vaak verhelderend werkt, is om met elkaar in gesprek te gaan over wat voor iemand belangrijk is. Als je met elkaar deelt welke waarde er onder bepaald gedrag zit, kun je elkaar beter begrijpen en als je een probleem bespreekt, kijk dan verder: wat zie je eigenlijk? Op die vraag zijn vaak veel antwoorden mogelijk. Iedereen kijkt naar hetzelfde probleem maar op een heel andere manier. Het is goed om daarbij stil te staan. Je hebt elkaar nodig om verder te komen.’
Wie is Wies?
Talent: veranderingen teweeg te brengen door open gesprekken tot stand te brengen en te begeleiden.
Favoriete vakantieland: Italië. Daar leef je het goede leven met lekker eten, goede koffie en mooie natuur.
Positieve eigenschap: Eerlijk.
Je mag me wakker maken voor: liever niet, maar ik maak een uitzondering voor op avontuur gaan met mijn vriendinnen.
Krijg energie van: als ik merk dat mensen tijdens gesprekken enthousiast worden.
Favoriete muziek: ik ben dol op jazz.
Bang voor: om niet van toegevoegde waarde te zijn.
Trots op: mijn kinderen en op mijn vriend, hij en ik zijn zo anders maar hij ziet mij zoals ik ben. Ik kan mezelf zijn bij hem.
Favoriete boek: De keuze van Edith Eva Eger
Mijn doel:om te blijven doen wat ik wil doen, ook al is het soms spannend.
Tips van Wies:
1. Besef dat iedereen anders naar hetzelfde kijkt, daardoor heeft iedereen zijn eigen waarheid die waar is.
2. Als je iets niet begrijpt: stel een vraag!
Meer weten over Wies? Kijk op: https://walkyourbusinesstalk.nl/
Comments