Zoeken

Mindfulness trainer Anne-Marie Pel: ’Alles staat of valt met aandacht’

Voor mij is mindfulness niet zweverig. Ik zie het als een praktische vaardigheid. Het is niet meer en niet minder dan met volle aandacht in het moment zijn, zonder oordeel. Dit kun je al toepassen bij het drinken van een kop koffie. Hoe vaak doe je dat met volle aandacht, zonder dat je met je telefoon bezig bent of ondertussen een boodschappenlijstje aan het maken bent? Hoe vaak ben jij je bewust van de geur, smaak, warmte van het kopje dat je vasthoudt, slok die je neemt. Als je hier met volle aandacht bij stilstaat, ben je mindful bezig.


Wanneer je afgeleid raakt, sta dan stil bij die afleiding. Zijn dat gedachten over wat je nog allemaal moet doen, piekergedachten of iets anders? Als je merkt dat je bent afgeleid, laat deze gedachten dan los en keer terug naar het met aandacht drinken van je kop koffie. Wat zo simpel lijkt, blijkt dan toch ingewikkelder. We doen dingen op een vaste manier, vanuit een automatisme. Bij een mindfulness training leer ik je om die vaste patronen te doorbreken en anders om te gaan met bijvoorbeeld stress en spanningen.


Slapeloze nachten Samen met mijn partner Paul heb ik veel gereisd. Toen ik 35 was, voelde ik een kinderwens ontstaan. Ik was gelukkig snel zwanger en we kregen een zoon, maar van een roze wolk bleek geen sprake en er volgden vele slapeloze nachten. Pas drie jaar later vonden we het daarom een goed moment om na te denken over nog een kindje. Net voor ik 40 werd, was ik zwanger van de tweede. We kregen nog een zoon. Prachtig natuurlijk, maar helaas hebben we toen ook veel getobd. Ondertussen raakte ik zwaar vermoeid van de slapeloze nachten en de stress.


‘Wat ik heb geleerd, wil ik aan anderen doorgeven’

Van nature heb ik veel energie maar ik voelde dat ik deze intense situatie niet ging volhouden. Er moest iets gebeuren. Ik ging me verdiepen in mindfulness en daardoor leerde ik hoe ik met onrust en stress kon omgaan: door met meer aandacht stil te staan in het hier en nu en meer te genieten van kleine momenten. Ik voelde me er goed bij en ook mensen in mijn omgeving zeiden dat ik meer rust uitstraalde. Toen bedacht ik: wat ik heb geleerd, wil ik doorgeven.


Ik volgde een opleiding tot mindfulnesstrainer en zo is I-ammindful ontstaan. Als groepsbegeleider werkte ik al elf jaar bij De La Salle in Boxtel (een orthopedagogisch behandelinstituut voor moeilijk opvoedbare jongeren) en daarna bij Het Venster in Eindhoven. Daar heb ik bijna 12,5 jaar voornamelijk jongeren en volwassenen begeleid met een vorm van autisme en/of ADHD. Mijn trainingen combineerde ik met mijn vaste baan, maar het papierwerk daar werd steeds meer. Ook de bezuinigingen maakten het er voor mij niet leuker op. Ik besloot om me te focussen op mijn eigen onderneming. Vervolgens ben ik diverse opleidingen, trainingen en cursussen gaan volgen zodat ik mijn aanbod kon uitbreiden.


Mentaal de diepte in Tijdens wandelcoaching begeleid ik mensen individueel. In de buitenlucht geef ik mentale coaching. We besteden aandacht aan mindfulness en gezonde ademhaling. Je bent letterlijk en figuurlijk in beweging en we gaan op mentaal vlak de diepte in. Wandelen geeft rust. Je hoeft niet per se oogcontact te maken, daardoor is het vaak gemakkelijker om vrijuit te praten. Naarmate je langer wandelt, wordt de haast in je hoofd minder. Het streven naar perfectie of je drukke schema kun je zo even loslaten. Je geeft jezelf de gelegenheid om uit je hoofd te gaan en meer stil te staan bij wat je voelt.

Ik bied ook cursussen Mindful Run en Mindful Walk aan. In groepsverband of individueel leer je tijdens een 5-weekse cursus hoe je mindful kunt (hard)lopen. Het mooie van de cursus is dat je de mindfulness en ademhalingstechnieken niet alleen tijdens het (hard)lopen toepast, maar ook daarbuiten. Hierdoor krijg je meer energie en minder stress, ook als je niet aan het (hard)lopen bent. Wandel je liever? Dan is de Mindful Walk cursus meer passend. Daarnaast ben ik ook Powerwalk trainingen gaan aanbieden. We lopen in een stevig tempo door, afgewisseld met krachtoefeningen waardoor je spieren sterker worden en je houding verbetert. Dat geeft een enorme boost en is goed voor je zelfvertrouwen.


Focus terugvinden Ik begeleid ook eindexamenkandidaten op middelbare scholen. Tijdens workshops laat ik hen kennismaken met mindfulness en hoe dat kan helpen om spanning en stress te verminderen zodat ze met meer rust en vertrouwen het eindexamen ingaan. Door de jaren heen zie ik het aantal aanmeldingen stijgen. Vanaf januari tot en met het eindexamen ga ik met groepjes leerlingen aan de slag. Het aparte is dat kinderen en pubers heel goed in het moment kunnen leven maar dat ze het in de ‘ratrace’ afleren. Ik help ze graag om die focus op het hier en nu weer terug te vinden.


Mijn motto is: alles staat of valt met aandacht. Daar sta ik voor. Ik kies dan ook voor kleinere groepen of mensen individueel, die ik intensief en met aandacht kan begeleiden. Van mijn deelnemers krijg ik als feedback dat ze zich veilig, vertrouwd, gezien en gehoord voelen. Een groot compliment en heel belangrijk voor een geslaagde training. Deelnemers vertellen ook regelmatig dat ze een ademhalingsoefening toepassen, bijvoorbeeld in de rij bij de kassa. Dan is mijn missie geslaagd. Ik ben mezelf verder aan het ontwikkelen. Binnenkort start ik ook als coach op het gebied van gezonde voeding en levensstijl. Voor mij een logische stap. Jezelf fit voelen op zowel mentaal als fysiek vlak maakt het plaatje compleet en dit pas je toe op alle aspecten van het dagelijks leven. Het is een levensstijl.



Wie is Annemarie?



Talent: Mindfulness

Trots op: Ik vind het dapper dat ik ben gestopt met mijn baan in loondienst en heb gekozen voor mijn eigen bedrijf.

Eet graag? Wij zijn Bourgondiërs en genieten van lekkere drankjes en hapjes. 

Wat waardeer je in een ander? Echtheid, oprechtheid.

Leest graag? Van De Alchemist van Paulo Coelho, Saskia Noort en Esther Verhoef tot aan De ontvoering van Heineken. 

Wat vind je lastig? Mensen die iets anders zeggen dan ze uitstralen.

Ontspant door? Actief bezig zijn, ik beweeg graag.

Wat geeft je inspiratie? De natuur. Door de variatie van het landschap zie ik iedere keer weer andere dingen die mij inspireren. Mensen zijn ook inspirerend om te observeren en te analyseren.

Favoriete vakantiebestemming? Thailand, dat land bezocht ik toen ik voor het eerst alleen op reis was. 

Waar word je blij van? Op vakantie gaan, weekendje weg, kamperen met tent of caravan. Ik ben nu op zoek naar een seizoenplaats op een camping in Zeeland.

Welk land zou je willen bezoeken? Ik zou met mijn gezin graag nog ooit een rondreis maken door Canada, maar deze zomer zijn we met veel plezier op vakantie in Friesland en Zeeland gegaan.


Tips van Annemarie:


1. Kom in beweging: als je lichaam beweegt, kom je ook mentaal in actie.


2. Ga lekker naar buiten, de natuur in. Als je ervoor open staat, brengt de natuur je altijd iets.


Meer weten over Annemarie? Kijk op: https://i-ammindful.nl/

329 keer bekeken0 reacties