‘Parels zijn veelzijdig, dat maakt ze zo leuk en afwisselend om mee te werken. Er is zo veel variatie mogelijk wat betreft kleur, vorm, combinatie en stijl. Wij verkopen sieraden aan juweliers en onderdelen aan goudsmeden. Daarnaast leveren we ook kant-en-klare sluitingen voor colliers en armbanden. Onze kracht is dat wij op maat kwaliteit kunnen leveren. Een andere sluiting, een grotere parel of een andere kleur? Allemaal geen probleem. Wij kunnen aan nagenoeg iedere vraag voldoen.
Van origine hebben parels een klassieke uitstraling, de klassieke exemplaren hebben we dan ook altijd op voorraad. Daarnaast zie je ook trends in magazines en op beurzen. De afgelopen jaren waren rosé parels bijvoorbeeld in en zag je ook grotere exemplaren voorbijkomen. Grillige vormen en gekleurde parels waren ook trends. Daar haken wij op in met onze collecties. Ook online en in het straatbeeld doe je ideeën op. Die inspiratie vertalen we door in onze ontwerpen. We plaatsen ook parels op bestaande monturen en combineren parels met halfedelstenen zoals bergkristal, amethist en jade. Als ik onze eigen creaties bij een juwelier zie liggen, geeft dat veel voldoening.
Familiebedrijf voortzetten Het is ook mooi om te zien dat steeds meer jongeren zich aangesproken voelen door parelsieraden. Ik ben ermee opgegroeid. Mijn ouders runden samen KOBU parels, dat zij hadden overgenomen van mijn grootouders. KOBU is een samentrekking van hun achternamen: de Koning en van Buul. Sieraden hadden altijd mijn interesse. Toch moest ik er vroeger niet aan denken om het bedrijf over te nemen. Ik zag hoe intensief mijn ouders met de zaak bezig waren, dat zag ik toen niet zitten. De komst van de euro was voor mijn ouders aanleiding om zich te beraden op de toekomst: wilden zij de zaak gaan afbouwen of verkopen?
Dat zette mij destijds aan het denken. Het leek mij waardevol om het familiebedrijf voort te zetten. Ik zag genoeg toekomstmogelijkheden. Voorwaarde was wel dat ik het samen met mijn man Niall zou kunnen doen. Alleen als team kun je dit werk goed doen. Na overleg met mijn ouders en mijn twee zussen werd ik achttien jaar geleden mede-eigenaar. Niall volgde een jaar later. Zo werden wij de derde generatie KOBU parelspecialisten.
Op maat leveren is onze kracht’
Klanten inschatten
We hanteren een duidelijke taakverdeling. Niall neemt de creatieve kant voor zijn rekening. Zijn roots liggen in de vliegtuigindustrie. Dagelijks was hij bezig met technische uitdagingen. Nu ontwerpt en creëert hij nieuwe sieraden. Ook maakt hij foto’s van de producten voor onze webshop. Mijn werk bestaat uit inkopen en verkopen. Ik onderhoud de contacten met onze leveranciers in China en Japan. Enkele jaren geleden bezocht ik hen regelmatig maar tegenwoordig heb ik contact via mail en app. We werken al zo lang samen dat zij inmiddels goed aanvoelen wat wij willen. Daarnaast bezoek ik onze afnemers, de juweliers. Ik heb gewerkt in het toerisme en in de horeca. Die ervaring komt mij goed van pas tijdens mijn gesprekken met (potentiële) klanten. Ik weet hoe ik mensen moet inschatten en kan daarop inspelen.
Niet dat het altijd gemakkelijk is. Een parel is een luxeproduct. Dus tijdens bijvoorbeeld de economische crisis hebben wij lastige tijden gekend. Het is dan verleidelijk om te kiezen voor een andere koers door bijvoorbeeld voordeligere producten te gaan verkopen maar het is belangrijk om bij onze leest te blijven. Wij staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Inmiddels hebben we samen ook veel opgebouwd, dat willen we voortzetten. We streven ernaar om ons bedrijf aantrekkelijk genoeg te houden en zo voor continuïteit te kunnen zorgen.
Luxere uitstraling We zitten niet stil en zijn op dit moment druk bezig met het vernieuwen van onze webshop en onze huisstijl. De huidige website is destijds ontwikkeld in samenwerking met juweliers met als doel om onze creaties online via juweliers aan particulieren te verkopen. Er staat erg veel content op. We willen daar nu keuzes in maken. Een rustigere en luxere uitstraling van de website en een nieuw logo sluiten beter aan bij waar KOBU voor staat. We geven een impressie van onze collecties. Voor aanpassingen en variaties kunnen klanten ook altijd bij ons terecht.’
Wie is Natascia?
Talent Natascia: Parels inkopen en parelsieraden verkopen.
Talent Niall: Parelsieraden ontwerpen en creëren.
Beste jeugdherinnering? Op vakantie bij mijn familie in Brugnato, Italië. Dat ligt tussen Genua en Livorno.
Waar ben je bang voor? Spinnen.
Waar word je boos om? Onmacht.
Mooiste plek waar je ooit bent geweest? Sardinië. Daar komen wij met onze kinderen ieder jaar.
Mooiste dag? Onze trouwdag.
Beste eigenschap? Ik ben een doorzetter.
Favoriete boek? Romans van Niccolò Ammaniti, hij schreef onder meer ‘Ik haal je op, ik neem je mee’, ‘Ik ben niet bang’ en ‘Anna’.
Ontspant door? Uitjes met vriendinnen en borrelen op een terras.
Eet graag? Pasta ai fiori di zucchina.
Favoriete winkel? De Bijenkorf.
Favoriete aankoop? Ik geniet van mijn luie stoel en onze nieuwe televisie.
Favoriete restaurant? Chiringuito, een beachbar op Sardinië.
Ben je tevreden? Volkomen.
Tips van Natascia over het onderhoud van parelsieraden:
1. Zorg dat je altijd eerst parfum of haarlak opspuit en doe daarna pas je parels om.
2. Maak je parels schoon met een zachte, vochtige doek, gebruik géén zeep of schoonmaakmiddel.
3. Bewaar je parels in een zacht doosje en zorg dat ze niet tegen elkaar of tegen een ander voorwerp aanliggen.
Meer weten over Natascia? Kijk op: www.kobuparels.nl
コメント